Na zdrowie! J jak...?Previous Article
Felieton: Tłusty Czwartek u Babci TeddyNext Article
Aktualności
  • Globalny Zjazd Polonii – Kongres 60 milionówWielkimi krokami zbliżamy się do kolejnej edycji Kongresu 60 Milionów, która tym razem odbędzie się w Londynie. Wydarzenie będzie miało miejsce w dniach 30 maja – 1 czerwca 2019 roku. [...]
  • Głosowanie za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2019Obywatele polscy oraz obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi stale zamieszkujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przebywający za granicą będą mogli zagłosować w obwodach głosowania utworzonych za granicą wyłącznie osobiście. Zgodnie z [...]
  • Felieton: Świąteczny koszyczek Babci TeddyWielkanoc już niebawem, więc nadszedł czas na przygotowanie koszyczka wielkanocnego, czyli popularnej święconki. Gdy tylko moje wnuki usłyszały, o szykowaniu koszyczka, zaczęły znosić mi zabawki, ukochanego misia, ulubioną lalkę, jajko [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

BREXITowy impas – możliwe rozwiązania

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
BREXITowy impas – możliwe rozwiązania

1. Brak umowy, tzw. NO DEAL

Jeśli nic się nie zmieni w obecnej sytuacji negocjacji ws Brexitu, domyślnie dojdzie do wyjścia Wielkiej Brytanii z UE bez umowy. Zgodnie z prawem Zjednoczone Królestwo opuści Unię Europejską w dniu 29 marca 2019.

Parlamentarzyści niezadowoleni z perspektywy braku porozumienia w sprawie Brexitu 8 stycznia zagłosowali za ograniczeniem zdolności państwa do podniesienia niektórych podatków. Ruch ten jest postrzegany jako symboliczny – jako że rząd mógłby prawdopodobnie znaleźć inny sposób na zbieranie pieniędzy – ale jest to wskazówka, że parlamentarzyści będą próbowali powstrzymać sytuację wyjścia UK z UE bez umowy.

2. Drugie głosowanie na posłów czyli SECOND VOTE

Theresa May powiedziała, że będzie rozmawiała z politykami z innych partii o tym, jak zrealizować plan Brexitu. Może to wiązać się z wprowadzeniem niewielkich korekt i ewentualnie z niewielkimi zmianami w umowie, lub ze złożeniem obietnicy dotyczącej przebiegu negocjacji w sprawie przyszłych stosunków UE i UK, po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii. Oznaczałoby to jednak, że dojdzie wkrótce do kolejnego głosowania w Parlamencie.

Jeśli rządowi przedstawiona zostanie taka sama oferta umowy jak dotychczas, powstanie kolejny problem. Istnieje ogólna zasada, że posłów nie powinno się prosić o rozpatrzenie tego samego pytania dwukrotnie podczas jednej sesji. Jednak może okazać się, że ta zasada nie miałaby zastosowania, gdyby zmieniła się wola Parlamentu. Niezależnie od tego Marszałek może zdecydować się na dalszą debatę nad tą samą umową.

3. Generalne renegocjacje czyli MAJOR RENEGOTIATION

Rząd mógłby zaproponować wynegocjowanie zupełnie nowego porozumienia w sprawie Brexitu.

Może dojść do całkowitej renegocjacji, która zajmie trochę czasu i może wymagać przedłużenia art. 50, aby opóźnić Brexit. Wymagałoby to dwóch kluczowych kroków. Po pierwsze, Wielka Brytania musiałaby wystąpić do UE z wnioskiem o przedłużenie artykułu. Może się tak stać tylko wtedy, gdy wszystkie kraje UE zgodzą się na to w głosowaniu w Radzie UE. Po drugie, rząd musiałby złożyć wniosek, aby zmienić definicję „dnia wyjścia” w unijnej ustawie o opuszczeniu UE. Posłowie mieliby wtedy szansę głosować nad tą zmianą. Gdyby UE odmówiła wznowienia negocjacji, rząd musiałby zamiast tego postawić na jedną z pozostałych opcji.

4. Kolejne referendum – ANOTHER REFERENDUM

Rząd może zdecydować o kolejnym referendum. Podobnie jak w przypadku renegocjacji lub przedterminowych wyborów, może to wymagać rozszerzenia art. 50. Jest już za późno, aby przeprowadzić referendum przed 29 marca i nie jest to także automatyczna procedura. Zasady referendum określone są w ustawie o nazwie Partie polityczne, ustawa o wyborach i referendach z 2000 roku. Musiałby zatem powstać nowy akt prawny, w którym zawarte byłyby zasady, na przykład, kto będzie mógł głosować w referendum. Pośpiech nie jest tu wskazany ponieważ Komisja Wyborcza musi mieć czas na rozważenie i ustalenie jakie pytanie powinno być zadane w referendum.

Charles Grant, dyrektor think tanku Centre for European Reform, spekulował niedawno, że na karcie do głosowania musiałyby znaleźć się trzy opcje: umowa May, brexit bez umowy i pozostanie w UE. Jaki byłby wynik? Sondaże pokazują, że Brytyjczycy są nadal podzieleni, choć od czasu referendum z 2016 r. nastąpił lekki przechył w stronę proeuropejską.

Po uchwaleniu aktu prawnego dotyczącego referendum i jego pytania, referendum nie może nastąpić natychmiast. Przed głosowaniem musi być tzw. ustawowy „okres referendalny”. Eksperci z University College London’s Constitution Unit sugerują, że minimalny czas na wszystkie wymagane kroki wynosi około 22 tygodni. Nawet gdyby można ten okres trochę przyspieszyć, to i tak nie ma szans na referendum przed końcem marca.

5. Przedterminowe wybory – GENERAL ELECTION

Theresa May może zdecydować, że najlepszym wyjściem z impasu będzie przeprowadzenie przedterminowych wyborów powszechnych, w celu uzyskania mandatu politycznego dla swojej umowy. Premier nie ma władzy, by po prostu przeprowadzić wybory. Podobnie jak w 2017 roku, może ona jednak poprosić posłów o głosowanie nad przedterminowymi wyborami. Aby do nich doszło zgodzić musi się dwie trzecie wszystkich posłów. Najwcześniej wybory mogłyby odbyć się 25 dni roboczych od decyzji o ich zwołaniu, ale może to nastąpić później – premier wybierze dokładną datę. Podobnie jak w przypadku planu „renegocjacji”, takie działanie może również oznaczać konieczność złożenia wniosku do UE o rozszerzenie art. 50.

6. Kolejne wotum nieufności – NO-CONFIDENCE VOTE

W każdej chwili może zostać złożony nowy wniosek o brak zaufania rządu do premier. Zgodnie z prawem wybory powszechne w Wielkiej Brytanii odbywają się co pięć lat. Następne powinny mieć miejsce w 2022 roku. Ale głos nieufności pozwala parlamentarzystom głosować, czy chcą, by rząd kontynuował swoje działania. Jeżeli większość posłów zdecyduje, że nie ma zaufania do działań rządu, rozpocznie się 14-dniowe odliczanie. Jeśli w tym czasie obecny rząd lub jakikolwiek inny rząd alternatywny, nie będzie w stanie wygrać nowego wotum zaufania, wówczas zostaną ogłoszone przedterminowe wybory powszechne. Wybory nie mogą się odbyć przez co najmniej 25 dni roboczych od tego momentu.

7. Parlament przejmuje kontrolę

W normalnych warunkach to rząd kontroluje działalność Izby Gmin, na przykład to którzy parlamentarzyści przystępują do debaty. Utrudnia to opozycji dojście do głosu. Jednak niektórzy posłowie zasugerowali pominięcie normalnych zasad, aby mogli zmienić wynik negocjacji w sprawie Brexitu. Ich planem jest wykorzystanie debaty na temat nowego wniosku rządu, aby uchwalić poprawkę, która pozwoliłaby na debatę nad nowym projektem ustawy brexitowej. Ta ustawa, zaproponowana przez konserwatywnego parlamentarzystę Nicka Bolesa, oznaczałaby, że jeśli do końca lutego nie zostanie zatwierdzona żadna umowa ws Brexitu, wówczas premier będzie musiała starać się o przedłużenie art. 50. Ten plan jest postrzegany jako sposób na niepozwolenie, aby UK opuściła UE bez umowy.

Inna możliwość

Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że byłoby legalne, gdyby Wielka Brytania jednostronnie odwołała art. 50, aby anulować Brexit (bez potrzeby porozumienia z pozostałymi 27 państwami UE). Ponieważ jednak rząd nadal angażuje się w próby znalezienia porozumienia ws Brexitu, zanim dojdzie do podjęcia decyzji o takim kroku, najpierw musi nastąpić kolejne referendum lub zmiana rządu.

Ale Theresa May zawsze może zrezygnować ze swojej funkcji, jeśli nie jest w stanie dojść do porozumienia i nie jest gotowa na zmianę kursu negocjacji. To doprowadziłoby do powołania nowego premiera. Ktokolwiek wtedy wygra, wciąż będzie miał te same procedury do wyboru i do przejścia dotyczące negocjacji ws Brexitu.

DAn

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Brexit

Globalny Zjazd Polonii – Kongres 60 milionów

Globalny Zjazd Polonii – Kongres 60 milionów   0

Wielkimi krokami zbliżamy się do kolejnej edycji Kongresu 60 Milionów, która tym razem odbędzie się w Londynie. Wydarzenie będzie miało miejsce w dniach 30 maja – 1 czerwca 2019 roku. [...]

Panel użytkownika

Banner

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!