VAT W UKPrevious Article
Toksyczne znajomościNext Article
baner-980px-x-90px
Aktualności
  • Zatrudnienie najwyższe od 1971Poziom bezrobocia w Wielkiej Brytanii jest najniższy od 11 lat, wzrosły również średnie płace. Obecnie zatrudnionych jest 31,81 miliona ludzi - o 560 tysięcy więcej niż rok temu. Dane wskazują także [...]
  • Pomoc dla Polaków w ColerainePolskie małżeństwo z małym dzieckiem z Coleraine w Irlandii Północnej nie ma gdzie mieszkać po tym, jak w ich domu wybuchł pożar. Policja nie podaje, co było powodem pożaru. Polakom [...]
  • Będzie POLSKI PUNKT KONSULARNY w Belfaście! Polska będzie pierwszym europejskim krajem, który będzie miał swoje dyplomatyczne przedstawicielstwo w Irlandii Północnej. W Belfaście powstanie polska placówka konsularna. Ma ona zostać otworzona do końca 2017 roku. Swoje przedstawicielstwa w Irlandii [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Franczyza – poradnik

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Franczyza – poradnik

Franczyza to sposób na wykorzystanie w biznesie ustalonej już marki, zamiast budowania pozycji na rynku od nowa. Aby wejść w ten rodzaj współpracy wykupujesz licencję na używanie nazwy, produktów, usług i wsparcia z zakresu zarządzania firmy franszyzodawcy.

Taka licencja normalnie pokrywa pewien obszar geograficzny i trwa przez określony czas, po którym można ją odnowić. Za franszyzę możesz zapłacić z góry (płatność wstępna), stałe opłaty, odsetek od obrotu, zakup dóbr od franszyzodawcy lub ustaloną wcześniej kombinację dwóch lub kilku z tych metod.

Plusy

Przedsiębiorcy chętnie decydują się na franczyzę, bo wiąże się ona z licznymi korzyściami. Przede wszystkim możemy rozpocząć działalność pod szyldem rozpoznawalnej i cenionej przez klientów marki, do minimum obniżają w ten sposób ryzyko braku odbiorców naszych towarów czy usług.

Franczyza wiąże się także z niskimi kosztami, w porównaniu do tych, które musimy ponieść, gdy decydujemy się na samodzielne otwarcie np. sklepu obuwniczego. Jeśli zdecydujemy się działać pod pieczą światowego giganta, często otrzymujemy także darmowe doradztwo biznesowe, bezpłatne dostawy towaru czy też nieodpłatną pomoc przy profesjonalnej aranżacji lokalu.

Znikają również koszty reklamy — kampanię promocyjną prowadzi za nas franczyzodawca. Coraz więcej marek oferuje również współpracę, w ramach której franczyzobiorca dostaje towar w depozycie, co oznacza, że nie musi płacić za niego z góry — otrzymuję 30-40 % zysku z jego sprzedaży. Jedyne koszty, jakie ponosi to koszt ewentualnego remontu oraz wyposażenia lokalu.

Minusy

Franczyza jednak, tak jak i każda inna forma prowadzenia działalności, oprócz plusów, ma także kilka minusów. Duże i znane marki mają wymagania względem swoich kontrahentów. Im bogatsza i bardziej rozpoznawalna firma, tym te wymagania są większe i trudniejsze do spełnienia. Np. sieci handlowe zwykle odrzucają propozycję współpracy z właścicielami lokali mniejszych niż 70 m².

Wiele gigantów nie chce również podpisywać umów z przedsiębiorcami, pragnącymi działać w miejscowościach zamieszkanych przez mniej niż 30 tys. osób. Ponadto decydując się na działania franczyzowe, zgadzamy się na prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami ustalonymi przez franczyzodawcę. Zasady te obejmują m.in zaopatrywanie się tylko u wskazanego dostawcy, szkolenie swoich pracowników zgodnie z narzuconymi normami, zakaz wprowadzania własnych aranżacji wnętrza lokalu itp.

Nie mamy więc takiej swobody gospodarczej, jaką mielibyśmy decydując się na samodzielne stworzenie własnej marki. Podpisując umowę koncesyjną, zgadzamy się także na regularne kontrole przeprowadzane w naszym punkcie przez franczyzodawcę oraz zobowiązujemy się do zachowania tajemnicy odnośnie szczegółów funkcjonowania biznesu.

Zanim się zdecydujesz, oceń:

– który z typów franszyzy Ci odpowiada,

– dowiedz się jakie licencje są dostępne i stwórz dokładną listę,

– porozmawiaj z innymi licencjobiorcami,

– dowiedz się jak najwięcej o finansowych wynikach przedsiębiorstwa, z którym chcesz współpracować,

– dowiedz się, czy istnieje możliwość dostania kredytu, jeśli potrzebujesz dużych inwestycji na rozpoczęcie działalności,

sprawdź, czy w Twojej okolicy nie ma konkurencji i dokładnie zbadaj rynek i zapotrzebowanie,

– sprawdź umowę o franszyzę.

Czego nie robić?

Nie decyduj się na pierwszą napotkaną okazję, nie podejmuj decyzji pochopnie.Nie wpłacaj żadnego depozytu ani zaliczki, która przepada w przypadku niedoprowadzenia transakcji do końca. Nie zakładaj, że taki biznes „zaskoczy” w Twojej okolicy tylko dlatego, że dobrze prosperuje gdzie indziej. Nie polegaj na prognozach dostarczonych przez firmę sprzedającą franszyzę. Nie podpisuj żadnej umowy bez porady prawnika.

Co powinna określać umowa o franczyzę?

Jak długo trwa franczyza i ewentualne warunki jej przedłużenia.
Teren, oraz to czy otrzymujesz wyłączność na dany obszar.
Opłaty – zarówno te wstępne jak i późniejsze. Jak rozkładane są koszty prowadzenia biznesu.
Wsparcie – w jakim zakresie możesz liczyć na pomoc franszyzodawcy przy rozpoczynaniu działalności, a w jakim już podczas jej prowadzenia.
Ograniczenia – co Ci wolno, a czego nie podczas prowadzenia interesu.
Sposoby zakończenia współpracy (w przypadku choroby czy śmierci), a także możliwości odsprzedania interesu.

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Biznes

Biznes w domu

Biznes w domu   0

Podpowiadamy kilka pomysłów na biznes, który można prowadzić z domu, na przykład jako dodatkowe źródło dochodów w przypadku pracy na etacie u kogoś lub też opiekując się małym dzieckiem w [...]

Panel użytkownika

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!