Wróżenia czas...Previous Article
Rodzinne wrażenia ruchowe!Next Article
baner-980px-x-90px
Aktualności
  • Zatrudnienie najwyższe od 1971Poziom bezrobocia w Wielkiej Brytanii jest najniższy od 11 lat, wzrosły również średnie płace. Obecnie zatrudnionych jest 31,81 miliona ludzi - o 560 tysięcy więcej niż rok temu. Dane wskazują także [...]
  • Pomoc dla Polaków w ColerainePolskie małżeństwo z małym dzieckiem z Coleraine w Irlandii Północnej nie ma gdzie mieszkać po tym, jak w ich domu wybuchł pożar. Policja nie podaje, co było powodem pożaru. Polakom [...]
  • Będzie POLSKI PUNKT KONSULARNY w Belfaście! Polska będzie pierwszym europejskim krajem, który będzie miał swoje dyplomatyczne przedstawicielstwo w Irlandii Północnej. W Belfaście powstanie polska placówka konsularna. Ma ona zostać otworzona do końca 2017 roku. Swoje przedstawicielstwa w Irlandii [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Inaczej, nie znaczy gorzej

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Inaczej, nie znaczy gorzej
Related Articles

dyskleksja
Jeszcze do niedawna osoba, która nie potrafiła nauczyć się płynnie czytać w tym samym czasie, co rówieśnicy, była uważana za mniej inteligentną. Brak tej tak fundamentalnej umiejętności, niezbędnej już w szkole podstawowej, rzutuje na wszystkie etapy rozwoju ucznia. Etykietka „mało zdolnego lenia” może przylgnąć do ucznia już na lata. Ta dość powierzchowna, choć powszechna opinia może stać się bardzo krzywdząca dla młodego człowieka. Jednak czy ktoś ośmieliłby się zakwestionować inteligencję Einsteina, Newtona czy Darwina? Czy ktoś odważyłby się odmówić talentu Leonardo da Vinci, Pablo Picasso czy Vincentowi van Gogh? Czy ktoś nazwałby nieudacznikiem i leniem Churchilla, czy Kennedy’ego? Wreszcie, czy ktoś uznałby za pozbawione talentu i wyobraźni osoby takie, jak Hans Christian Andersen, Ernest Hemingway, Steven Spielberg, Ludwig van Beethoven, Thomas Edison, Agatha Christie, Mark Twain, czy aktor Robin Williams? Wszystkie wymienione postacie były lub są dyslektykami.

 
Czym jest dysleksja?

 
Najprościej mówiąc, jest to trudność polegająca na właściwym i płynnym opanowaniu umiejętności czytania. Dość często, choć nie zawsze, u uczniów dotkniętych dysleksją pojawiają się dodatkowo trudności w pisaniu i poprawnej pisowni. Dyslektyk będzie miał problemy w uczeniu się według ustalonych w szkole norm, ponieważ słabo będzie rozumiał, co wielokrotnie nawet przeczytał. Tym samym będzie otrzymywał gorsze oceny na przykład z egzaminów pisemnych. Nie oznacza to jednak, że jest on mniej inteligentny od rówieśników. Jeśli te same egzaminy zostałyby przeprowadzone ustnie, miałby znacznie większe szanse na lepszą ocenę.

 
Dyslektyk może być tak samo zdolny i inteligentny, jak jego rówieśnicy, którzy nie mają problemów z płynnym czytaniem. Co więcej, dyslektyk myśli obrazami i uczuciami, nie dźwiękami i słowami. Stąd jest znacznie bardziej efektywny w rozwiązywaniu problemów, jego tok myślowy jest głębszy, całościowy, bardziej wyrazisty. Uczy się jednak nie poprzez przyswajanie napisanego tekstu, ale poprzez obrazy, doświadczenie, praktykę, eksperymenty. Często także posiada tak zwaną bujną wyobraźnię, co możemy potwierdzić czytając „Alicję w krainie czarów” czy słuchając dziewiątej symfonii Beethovena.

 
Skąd się bierze dysleksja?

 
Najnowsze publikacje kwestionują tezę, iż dysleksja ma podłoże środowiskowe, tzn. występuje u dzieci z tzw. trudnych rodzin. Naukowców w Niemczech i USA, zaintrygował fakt, ze niemal 50% dyslektyków „odziedziczyło” trudność w czytaniu po swoich rodzicach. Rozpoczęto więc poszukiwania genu odpowiedzialnego za zmiany w mózgu, które powodują trudności w czytaniu. Gen ten został znaleziony, co oznacza, że dysleksja jest uwarunkowana genetycznie.

 
Wariacje jednego genu powodują zmiany w obszarach mózgu odpowiedzialnych za płynne czytanie. Mózg dyslektyków funkcjonuje w inny sposób, inaczej się rozwija. Inaczej, nie znaczy gorzej. W czasie czytania u dyslektyka aktywne są inne rejony mózgu, niż u jego rówieśnika, który nie ma problemów  z nauką czytania. Problemy dyslektyków odnoszą się tylko i wyłącznie do sztuki czytania, nie wszystkich dziedzin nauki szkolnej. Problem z przyswajaniem informacji polega wyłącznie na tym, że przekazywanie wiedzy szkolnej, opiera się głównie na przyswajaniu przeczytanego materiału. Stąd dyslektyk może otrzymywać gorsze oceny. Jednak gdyby tę wiedzę przekazać w inny sposób, poprzez doświadczenie, okazałoby się, że zrozumienie tematu przez dyslektyka jest bez zarzutu, jeśli nie na wyższym poziomie niż innego ucznia. Niektóre dzieci po prostu inaczej się uczą. Nie wszystkie opanowują sztukę czytania w ten sam uśredniony, najbardziej powszechny sposób.

 
Czy dyslektyk może nauczyć się płynnie czytać?

 
Oczywiście, że tak. Trudności w czytaniu ustępują pod wpływem terapii pedagogicznej. Mając znacznie szerszą wiedzę na temat funkcjonowania mózgu dyslektyka i trudności, jakie przed nim stoją, specjalistom jest łatwiej dostosować odpowiednią metodę postępowania z dzieckiem. Najważniejsze jest jednak wczesne wykrycie dysleksji. Brak interwencji w młodym wieku pogłębia zaburzenia i trudności dziecka, które dodatkowo może powoli przestać wierzyć w swoje możliwości.

 
Jeśli dziecko wyemigrowało, rozpoczęło edukację w kraju, którego język nie jest jego językiem ojczystym, pojawiają się dodatkowe trudności. Oprócz utrudnienia, jakim dość często jest płynne i szybkie opanowanie języka obcego, bariera językowa stanowi trudność dla specjalistów w dostrzeżeniu trudności i zdiagnozowaniu dziecka. Wyzwaniem więc dla rodziców i nauczycieli szkół polonijnych jest zauważenie trudności, z jakimi borykają się nasze dzieci. Im szybciej dostrzeżemy trudność, tym łatwiej będzie nam zmienić metodę nauki czytania, dostosować ją do indywidualnych potrzeb dziecka. Dyslektycy posiadają ogromny potencjał, który niestety może zostać zniszczony przez niską samoocenę dyslektyka i krótkowzroczność nauczycieli i wychowawców.

 
Marta Jaworska

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Dla Dzieci

Bajka o Nocogucie

Bajka o Nocogucie   0

Niebo gwiazdy już pokryły, Księżyc sennie na dół patrzył. Dzieci uszy swe zakryły, Bo ktoś ciszę przerwać raczył. Kuku ryku, kuku ryku! Słychać pianie bardzo głośne. Kuku ryku, kuku ryku! Ależ głośne, jak donośne! - Czemu piejesz wniebogłosy? Toż [...]

Panel użytkownika

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!