W razie śmierci bliskiej osoby...Previous Article
Imprezowe LisburnNext Article
Aktualności
  • PSS Belfast: 10 lat minęło jak jeden dzień…Pierwsza Polska Szkoła Sobotnia w Belfaście świętowała 2 czerwca 2018 Jubileusz 10-lecia . Tak podniosłą uroczystość zaszczycili swoją obecnością znamienici goście: The Lord Lieutenant of the Co Borough of Belfast, [...]
  • PSS Portadown: Żywe Lekcje HistoriiPodczas zajęć z historii Polski odwiedzili wirtualnie dom Mikołaja Kopernika i poznali miasto, z którego pochodził. Podczas wirtualnych wycieczek nasi uczniowie odwiedzili także Żywe Muzeum Piernika w Toruniu, Zamek i [...]
  • Portadown: Dzień Ziemi w Polskiej SzkoleJak co roku od wielu już lat uczniowie PSS im Janusza Korczaka w Portadown świętują Dni Ziemi włączając się w lokalny projekt ABC Council „Clean the World” oraz ,,Adopt the [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Weather Report ,
0°C

Polskie statki w Belfaście!

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Polskie statki w Belfaście!

W dniach 2-5 lipca w Belfast Harbour i Titanic Quarter żaglowce z całego świata rozpoczną swój wyścig Tall Ships Races. W tym roku imprezę sponsoruje Lidl Belfast Titanic Maritime Festival. Do tej pory Belfast dwa razy był miejscem startu żaglowców w 1991 i 2009 roku. Warto się wybrać w tym roku także dlatego, że do Belfastu przybędą także polskie statki!

Bonawentura

Długość: 16.28m
Ożaglowanie: Gaff Ketch

Statek Bonawentura to jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą. Jest on pięknym żaglowcem o rzadko spotykanym osprzęcie żaglowym typu żebrowego, zwanym popularnie „Va Marie” czyli keczem sztakslowym. Projekt jednostki wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracyjnych. Pracami projektanckimi w tym okresie kierował inż. Wojciech Orszulok. Na podstawie przygotowanej przez inżyniera dokumentacji w Stoczni Północnej w 1948 roku wybudowano drewniany kuter rybacki typu MIR-20a.

Bonawentura

Od momentu budowy aż do 1967 roku pełnił rolę kutra rybackiego na Bałtyku. Następnie został wycofany z pracy na morzu i do roku 1974 jako holownik stacjonował w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż.

Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Po latach na pokładzie żaglowca można było zauważyć upływ czasu, dlatego też nowi armatorzy, jako pierwszy cel, postawili sobie gruntowne odnowienie i przywrócenie mu dawnej świetności.

www.bonawentura.pl

Pogoria

Długość: 49.52m
Szerokość 8m
Wyporność: 342 tony
Ożaglowanie: barkentyna 3

Pogoria powstała dzięki incjatywie i staraniom kpt. Krzysztofa Baranowskiego, dla Bractwa Żelaznej Szekli. Bractwo powstało z inicjatywy kpt. Adama Jassera w 1971 r. i dorobiło się z czasem własnej audycji w TV pod nazwą Latający Holender prowadzonej przez Bohdana Sienkiewicza. Znaki przypominające krzyże, które przez wiele lat nosiła Pogoria na żaglach rejowych, to cztery skrzyżowane szekle, symbol Bractwa. Zbudowana została na zamówienie Telewizji Polskiej (a dokładniej: Radiokomitetu) w ówczesnej Gdańskiej Stoczni im. Lenina. Wodowanie odbyło się 23 stycznia 1980 r.

IMG_8546 POGORIA

Pogoria_FB

„Pogoria” jest pierwszym dużym żaglowcem zaprojektowanym przez polskiego konstruktora statków – inż. Zygmunta Chorenia i stanowiła pierwowzór dla kilku podobnych jednostek, w budowie których stocznia później się wyspecjalizowała. Debiut Pogorii w regatach Cutty Sark miał miejsce na trasie wyścigu Mon-Karlskrona pod dowództwem kpt. Krzysztofa Baranowskiego. Żaglowiec pierwszy minął linię mety, pozostawiając inne jednostki klasy A daleko z tyłu. Zwycięstwo to było bardzo cenne, gdyż „Pogoria” od momentu powstania wzbudzała wiele emocji.
Gdy powstawała u schyłku epoki Gierka, podejrzewano, że jest luksusowym jachtem jednego z największych ówczesnych prominentów, szefa Radiokomitetu – Macieja Szczepańskiego. Gazety pisały wówczas o rzekomo znajdującej się na pokładzie stajni dla koni wyścigowych, o haremie złożonym z dziewcząt o różnych kolorach skóry i o oryginałach obrazów Malczewskiego i Kossaka wiszących w luksusowych wnętrzach.

Od 1993 roku finansowanie Pogorii rozpoczeło miasto Gdynia i Gdyńska Fundacja Żeglarska jako armator. W 1993 Pogoria dołączyła do drugiego etapu regat Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Bergen-Larvik-Esbjerg. W 1994 Pogoria popłynęła przez Atlantyk do Kanady i wzięła udział w Festiwalu Morskim na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. W 1995 zarządzanie Pogorią przejęło stowarzyszenie STAP i Pogoria wzięła udział w Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Edinburgh – Bremerhaven – Frederikshavn – Amsterdam. W 1996 Pogoria popłynęła na Morze Śródziemne i wystartowała w Cutty Sark Genoa – Palma – Naples. W roku 2000 Pogoria ponownie popłynęła przez Atlantyk biorąc udział w regatach Tall Ships 2000 na trasie Kadyks – Bermuday – N.York – Boston – Halifax – Amsterdam. W latach 2001 – 2003 Pogoria w okresie letnim brała udział w imprezach żeglarskich na Morzu Północnym i Bałtyku.

www.pogoria.pl

ORP ISKRA

Długość: 48.36m
Ożaglowanie: barkentyna 3

33 lata temu, 11 sierpnia 1981 roku, matka chrzestna okrętu, pracownica Akademii Marynarki Wojennej, pani Barbara Zielińska, nadała żaglowcowi imię, po czym nastąpiło pierwsze podniesienie bandery. Od tego czasu ORP „Iskra” sławi imię polskiego marynarza na morzach i oceanach, dotrzymując słów wypowiedzianych podczas chrztu. Okrętem dowodzi kmdr ppor. Jacek Miłowski. ORP ISKRA jest okrętem, który najwięcej przebywa w morzu z wszystkich polskich jednostek. Wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Na jego pokładzie rejsy szkoleniowe odbywają przyszli oficerowie polskiej Marynarki Wojennej. Zazwyczaj ponad 200 dni w roku załoga i okręt są poza polskimi portami.

„Iskra” budowała swój międzynarodowy autorytet, biorąc udział w corocznych regatach Cutty Sark Tall Ships Races. Stała się znanym żaglowcem, mającym dobrą opinię w świecie żeglarskim. W 1989 roku żaglowiec zdobył główną i zarazem najbardziej prestiżową nagrodę regat – Cutty Sark Trophy. W 1990 roku żaglowiec ORP „Iskra” został wyróżniony przez Sekretarza Generalnego ONZ Medalem Pokoju. Okręt opłynął świat w latach 1995-1996, żeglował przez wszystkie oceany świata i większość mórz. Wielokrotnie odwiedzany przez Polonię rozsianą na całym świecie.

ORP „Iskra” został zbudowany w latach 1981-1982 w Stoczni Gdańskiej pod patronatem Klubów Oficerów Rezerwy LOK. Z okazji 25-lecia okrętu Poczta Polska staraniem Pomorskiego Zarządu Wojewódzkiego LOK wprowadziła do sprzedaży pamiątkową kartkę pocztową oraz pamiątkowy stempel pocztowy.

www.mw.mil.pl

CHOPIN

Długość: 54.11m
Wyporność: 306 ton

Żaglowiec został wybudowany przez Fundację Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami Kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Jako jedyny w Polsce ma maszty sześciorejowe. Pod względem wyporności i długości całkowitej jest to po Darze Młodzieży drugi co do wielkości żaglowiec pływający pod polską banderą.

29 października 2010 roku żaglowiec stracił na Atlantyku oba maszty podczas sztormu o sile 11 stopni w skali Beauforta. Dryfował w odległości ok. 160 km na południowy zachód od wysp brytyjskich Scilly z 47 osobami na pokładzie. 1 listopada 2010 żaglowiec został ściągnięty do Falmouth, portu leżącego na południowo-zachodnim krańcu Anglii, w Kornwalii. W wyniku decyzji o „odmowie promesy” od ubezpieczyciela i „odmowie wypłaty odszkodowania” przez PZU, żaglowiec został aresztowany 6 grudnia 2010 roku przez Sąd Morski w Londynie jako zabezpieczenie wysokiego długu wobec właściciela kutra rybackiego „Nova Spero”, który doholował żaglowiec do portu w Falmouth. Od stycznia do czerwca 2011 roku trwał remont w brytyjskiej stoczni A&P.

W czerwcu 2011 roku Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie sprzedała żaglowiec firmie 3Oceans, powiązanej z Piotrem Kulczyckim. Nowy armator, po wyremontowaniu statku i wpłaceniu kaucji na poczet zabezpieczenia ewentualnej wpłaty związanej ze sporem sądowym z Nova Speero, odebrał go w czerwcu 2011 z portu w Falmouth i od tego czasu statek ponownie zaczął regularnie odbywać rejsy. Pod nowym zarządem statek jest czarterowany na prywatne rejsy oraz odbywają się na nim rejsy w ramach „Niebieskiej Szkoły”.

W 2012 roku STS Fryderyk Chopin dowodzony przez kpt. Tomasza Ostrowskiego wygrał Tall Ship’s Races 2012 na trasie Saint Malo-Lizbona-Kadyks-La Coruna-Dublin. Było to pierwsze zwycięstwo polskiego żaglowca w klasie A (największych jednostek) od 1989 r. Wcześniej te prestiżowe regaty wygrywały STS Pogoria, ORP Iskra II oraz STS Dar Młodzieży.

POLITECHNIKA

Długość: 13.95m

Politechnika to statek, który został zbudowany w 1978 roku. W chwili obecnej jest własnością Klubu Żeglarskiego Politechniki Warszawskiej.

Więcej info:
www.tallshipsbelfast.com
Facebook: tallships.belfast
Twitter: twitter.com/tallships2015

Zobacz jak przebiegł festiwal Tall Ships.
Krótki filmik BRGTV – Kliknij TUTAJ

 

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Artykuły

Co to jest Universal Credit?

Co to jest Universal Credit?   0

Universal Credit jest nowym rodzajem świadczenia, które zastąpi Child Tax Credit, Housing Benefit, Income-related Employment and Support Allowance, Income-based Jobseeker's Allowance, Income Support oraz Working Tax Credit. Universal credit przysługuje osobom, [...]

Panel użytkownika

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!