Festiwal RudychPrevious Article
Gawęda o SobótceNext Article
Aktualności
  • PSS Belfast: 10 lat minęło jak jeden dzień…Pierwsza Polska Szkoła Sobotnia w Belfaście świętowała 2 czerwca 2018 Jubileusz 10-lecia . Tak podniosłą uroczystość zaszczycili swoją obecnością znamienici goście: The Lord Lieutenant of the Co Borough of Belfast, [...]
  • PSS Portadown: Żywe Lekcje HistoriiPodczas zajęć z historii Polski odwiedzili wirtualnie dom Mikołaja Kopernika i poznali miasto, z którego pochodził. Podczas wirtualnych wycieczek nasi uczniowie odwiedzili także Żywe Muzeum Piernika w Toruniu, Zamek i [...]
  • Portadown: Dzień Ziemi w Polskiej SzkoleJak co roku od wielu już lat uczniowie PSS im Janusza Korczaka w Portadown świętują Dni Ziemi włączając się w lokalny projekt ABC Council „Clean the World” oraz ,,Adopt the [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Weather Report ,
0°C

Postrzyżyny i Kosopleciny

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Postrzyżyny i Kosopleciny

Życie współczesnego człowieka biegnie szybko, gorączkowo, pędzimy przez nie często nie mając czasu dostrzec zmian, jakie ono za sobą niesie. Kto pamięta o wolnej chwili dla wzięcia oddechu, zamyślenia, zapatrzenia? I może w tym pośpiechu zupełnie przegapilibyśmy różne ważne chwile, oznaczające niezwykle istotne dla nas zmiany. Takie momenty od wieków wyznaczają różnego rodzaju obrzędy inicjacyjne, rytuały przejścia, które są przestąpieniem pewnego progu, przejściem do nowego etapu życia, a często oznaczają też przyjęcie do wspólnoty. Dla Słowian od zarania wieku jedną z tak ważnych chwil w życiu był obrzęd Postrzyżyn dla chłopców oraz Kosoplecin lub Wiankowin dla dziewcząt.

Postrzyżyny

Postrzyżyny był niezwykle ważnym rytuałem przejścia dla młodego chłopca. Kiedy kończył siedem lat (niektóre źródła mówią o dziewięciu) nadchodził czas jego przejścia z wieku dziecięcego w wiek młodzieńczy, co wiązało się także z przejściem spod opieki matki w pod opiekę ojca. Starym zwyczajem naszych praojców z tej okazji wyprawiano wspaniałą biesiadę, na którą zapraszano całą rodzinę, przyjaciół, i sąsiadów. Żerca bądź ojciec przewodził obrzędowi.

Święty ogień, który rozpalano, miał moc oczyszczania więc kreślono znak popiołem na czole chłopca, by w ten sposób moc ognia Swarożycowego go chronił. Następnie obcinano krótko, nietknięte do tej pory długie włosy dziecka i składano je w ofierze. Ważnym elementem tej podniosłej chwili było nadanie nowego imienia związanego z miesiącem, w którym chłopiec się narodził. Po tych zabiegach nadchodził czas na uroczystą biesiadę i zabawę. Oczywiście chłopiec był bohaterem dnia, traktowany był wyjątkowo, domownicy wyrażali głośno swoje uznanie dla faktu, iż tak obiecujący młody człowiek dołącza do grona mężczyzn. Od tej pory miał on przebywać w gronie mężczyzn ucząc się od nich męskich obowiązków.

Kosopleciny/Wiankowiny

Kosopleciny/Wiankowiny były kobiecym rytuałem przejścia. Dziewczynki czyniły w tym szczególnym dniu krok z dzieciństwa w etap panieński. Obrzęd z tej okazji odbywał się w czasie, w którym pojawiły się u dziewczynki pierwsza menstruacja, tzw. „dni księżycowe”, albo najpóźniej w dziewiątym roku życia. Podobnie jak w przypadku postrzyżyn z tej okazji wyprawiano wspaniałą ucztę, w czasie której miał miejsce obrzęd Kosoplecin i Wiankowin.

Tym razem w obrzędzie przewodniczyły kobiety. Po rozpaleniu ognia Swarożycowego i złożenia w nim należnych ofiar nadchodził moment uroczystego zaplecenia długich, rosnących wolno do tej pory włosów dziewczyny w warkocze. Warkocz symbolizował przejście z chaotycznego i dzikiego dziecięcego stanu w ułożony, harmonijny i uporządkowany świat słowiańskich kobiet. Następnie wkładano dziewczynce na głowę specjalnie uwity na tą okazje wianek i w ten sposób oficjalnie przyjmowano ją do grona panien. Cała ceremonia miała równie podniosły i radosny charakter, podkreślający wyjątkowość wchodzącej w nowy etap swojego życia dziewczynki. I tak jak w przypadku Postrzyżyn wyprawiano wspaniałą biesiadę, radośnie ucztując i bawiąc się w tym szczególnym dla młodego człowieka dniu.

Noorul Ain Ur Rehman

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Obyczaje

Noc Kupały, Wianki, Sobótki, Kupalnocka i Palinocka

Noc Kupały, Wianki, Sobótki, Kupalnocka i Palinocka   0

Koniec czerwca w tradycji naszego kraju, obfituje w różne święta, w tym roku kobiety z Siostrzanego Kręgu Kobiet „Powrót do Źródła” działającego w Belfaście wymarzyły sobie, tradycyjne słowiańskie obchody Nocy [...]

Panel użytkownika

Aktualne wydanie Naszego Expressu

nasz express lipiec_donE.indd

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!