Konkurs dla DZIECI I MŁODZIEŻYPrevious Article
Pięć lat minęło... jak jeden dzień!Next Article
baner-980px-x-90px
Aktualności
  • Zatrudnienie najwyższe od 1971Poziom bezrobocia w Wielkiej Brytanii jest najniższy od 11 lat, wzrosły również średnie płace. Obecnie zatrudnionych jest 31,81 miliona ludzi - o 560 tysięcy więcej niż rok temu. Dane wskazują także [...]
  • Pomoc dla Polaków w ColerainePolskie małżeństwo z małym dzieckiem z Coleraine w Irlandii Północnej nie ma gdzie mieszkać po tym, jak w ich domu wybuchł pożar. Policja nie podaje, co było powodem pożaru. Polakom [...]
  • Będzie POLSKI PUNKT KONSULARNY w Belfaście! Polska będzie pierwszym europejskim krajem, który będzie miał swoje dyplomatyczne przedstawicielstwo w Irlandii Północnej. W Belfaście powstanie polska placówka konsularna. Ma ona zostać otworzona do końca 2017 roku. Swoje przedstawicielstwa w Irlandii [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Przygotowanie motocykla do sezonu

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Przygotowanie motocykla do sezonu

Motor przygotowujemy do następnego sezonu w dwóch etapach. Pierwszy – ważniejszy – jest przed pierwszymi śniegami, kiedy to motor odstawiamy do garażu. Sytuacja odrobinę komplikuje się, gdy motor musimy zostawić pod chmurką. Ale po kolei.

 

OLEJ
Zalecane jest zmienienie oleju po zakończeniu sezonu. Związki siarki nie będą dzięki temu negatywnie wpływać na stan naszego silnika i nie będą niszczyć go od środka. Każda zmiana oleju powiązana jest ze zmianą filtra, nawet jeśli wygląda na czysty.

 

PALIWO
Biorąc pod uwagę cuda sprzedawane na przymarketowych stacjach (ale i nie tylko), należy bak zalać do pełna, spuścić paliwo z komór gaźnika (lub przynajmniej zakręcić kranik i poczekać aż silnik zgaśnie), a dzięki temu unikniemy wytracania się osadów i późniejszego zatykania dysz.

 

AKUMULATOR
Zasada działania układu elektrycznego w motorze jest prosta. Silnik włączony – akumulator się ładuje, silnik wyłączony – akumulator powoli się rozładowuje. Zajmuje to kilka tygodni, ale jednak. Niska temperatura tutaj też nie pomaga. By uniknąć problemów, akumulator należy wyjąć i odstawić w jakieś suche miejsce. Może to być piwnica, strych, czy nawet pomieszczenie pod schodami. Ważne by temperatura była w miarę stała. Kolejnym elementem jest podładowywanie, które należy wykonać minimum raz w miesiącu, ale nie częściej niż co dwa tygodnie.

 

UKŁAD CHŁODZENIA
Jeśli posiadamy silnik chłodzony powietrzem, ten punkt nas nie dotyczy. Jeśli jednak chłodzony jest cieczą, to sprawdzamy czy nie widać widocznych wycieków lub miejsc, gdzie mogły występować wcześniej, podczas gdy ciśnienie cieczy chłodzącej było wysokie. Po usunięciu ewentualnych usterek zabieramy się do wymiany cieczy chłodzącej. W prawdzie wymianę można robić co dwa lata, ale biorąc pod uwagę koszt płynu, zaleca się jego wymianę co roku. UWAGA! Do tego celu nigdy nie używamy wody! Woda ma niższą temperaturę wrzenia, a co za tym idzie łatwo o uszkodzenie układu i przegrzanie silnika. To samo tyczy się temperatury zamarzania wody. Jak wiadomo z zajęć z fizyki w podstawówce, objętość wody niezamarzniętej i lodu z tej samej ilości wody różnią się. Z tego samego powodu pękają zimą rury w nieogrzewanych mieszkaniach.

 

HAMULCE
Każdy z producentów podaje wartości graniczne dla tarcz. Jeśli ich grubość jest zbyt mała, nie zastanawiamy się nad kosztami, tylko dla własnego bezpieczeństwa je zmieniamy. To samo dotyczy klocków hamulcowych. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie wszelkich linek i przewodów hamulcowych, organoleptyczne sprawdzenie czy nie ma wycieków płynu hamulcowego i czy podczas naciskania na hamulec przewód nie pulsuje/rusza się.

 

ZAWIESZENIE
Jak zwykle i do znudzenia powtarzane „sprawdź czy nie ma wycieków”, a na dodatek stuków podczas „bujania” motoru. Jeśli takowe występują, czeka nas większa robota. Pamiętajmy jednak, że to wszystko to nie tylko bezproblemowe uruchamianie motocykla, ale przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. W takim przypadku oszczędzanie odkładamy na bok.

 

ŁAŃCUCH
Brudny łańcuch, to niebezpieczny łańcuch. Napęd jest tak samo ważny jak hamulce. Czyszczenie łańcucha jak i zębatek najlepiej wykonać z użyciem nafty, a potem nasmarować olejem. Jeśli ząbki zębatek przypominają kształtem sierp, należy je wymienić wraz z łańcuchem. Dodatkowo należy przyglądnąć się, czy ogniwa nie są uszkodzone i czy ich odległość jest prawidłowa. Najłatwiejszym sposobem sprawdzania łańcucha jest kręcenie tylnym kołem i oglądanie czy nie faluje. Jeśli tak się dzieje, zarówno łańcuch jak i zębatki kwalifikują się do wymiany.

 

OPONY
Starty bieżnik, sparciałe? Wymiana! Z wymianą jednak lepiej poczekać do wiosny i założyć opony które były przechowywane w ciepłym i suchym miejscu.

 

Artykuł przygotowali członkowie grupy motocyklowej Wolny Wydech, która zaprasza na forum: www.wolnywydech.org.uk oraz na zloty.

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Inne_Poradnik

Track Day – Szybko i „nie”bezpiecznie?

Track Day – Szybko i „nie”bezpiecznie?   0

Każdy z nas widział co najmniej jeden raz w życiu ujęcia z wyścigów motocyklowych! Śmiałków na super szybkich motocyklach, z kolanami i łokciami na asfalcie, mknących po torach i drogach [...]

Panel użytkownika

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!