Graficzne dylematyPrevious Article
Reklama w sieciNext Article
Aktualności
  • PSS Belfast: 10 lat minęło jak jeden dzień…Pierwsza Polska Szkoła Sobotnia w Belfaście świętowała 2 czerwca 2018 Jubileusz 10-lecia . Tak podniosłą uroczystość zaszczycili swoją obecnością znamienici goście: The Lord Lieutenant of the Co Borough of Belfast, [...]
  • PSS Portadown: Żywe Lekcje HistoriiPodczas zajęć z historii Polski odwiedzili wirtualnie dom Mikołaja Kopernika i poznali miasto, z którego pochodził. Podczas wirtualnych wycieczek nasi uczniowie odwiedzili także Żywe Muzeum Piernika w Toruniu, Zamek i [...]
  • Portadown: Dzień Ziemi w Polskiej SzkoleJak co roku od wielu już lat uczniowie PSS im Janusza Korczaka w Portadown świętują Dni Ziemi włączając się w lokalny projekt ABC Council „Clean the World” oraz ,,Adopt the [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Weather Report ,
0°C

Reklama w prasie

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Reklama w prasie
Related Articles

reklwpra

Reklama to taka specyficzna dziedzina biznesu i marketingu, której potrzebują wszystkie firmy bez wyjątku. Jednej firmie wystarczy mała reklama, inna będzie potrzebować całej kampanii reklamowej, tak czy inaczej to właśnie reklama jest podstawą sukcesu każdej działalności, mającej na celu przynieść zysk. I myli się ten, kto stwierdzi, że małej firmie wystarczy mała reklama, a duża potrzebuje dużej reklamy. Wszystko zależy od celu, targetu, sytuacji na rynku i planu na przyszłość.

 

Z nawiązką!

 

Zacznijmy od małej firmy. Osiedlowy spożywczak, sklepik z ręcznie robioną biżuterią, pan złota rączka, zakład mechaniczny, korepetytor języka angielskiego mają jedną wspólną cechę – jest im trudniej zarobić na siebie, niż wielkim firmom, które mają po kilka oddziałów. Aby odnaleźć się na rynku i móc się utrzymać z zysków, jakie działalność przynosi, trzeba najpierw w nią zainwestować. O materiałach reklamowych, takich jak ulotki, wizytówki, plakaty, foldery i inne pisaliśmy w poprzednim numerze Naszego Expressu. Tym razem mówimy o reklamie w mediach, czyli w gazetach, czasopismach, radio i telewizji. Wielu z Was złapało się teraz pewnie za głowę, bo przecież to kosztuje… Owszem, ale zwraca się w tempie błyskawicznym i to jeszcze z nawiązką.

 

Reklamę w radio i telewizji pozostawmy w spokoju, bo mało który rynek polonijny takowe posiada. Skupmy się raczej na prasie. W normalnych warunkach reklama w prasie musi być poprzedzona odpowiednim badaniem rynku, które określi jakie tytuły wchodzą w grę, jeśli reklama ma przynieść oczekiwany skutek. Na przykład wspomniany spożywczak będzie szukał gazet o profilu ogólnym w danej dzielnicy, a butik z biżuterią poszuka pism dla kobiet dystrybuowanych w całym mieście itd. W sytuacji biznesów polonijnych sprawa jest nieco bardziej prosta. Otóż, większość polskich firm jest po prostu dla wszystkich Polaków. Jedyne ograniczenie to zazwyczaj region, w jakim ów biznes się znajduje, czasami także płeć potencjalnych klientów (jako że biżuterię raczej kupi kobieta, a do mechanika samochodowego prędzej pojedzie mężczyzna).

 

Jeżeli targetem firmy są po prostu Polacy, chyba nie trudno się domyślić, że firmy powinny reklamować się w polskiej prasie. I tak oczywiście jest. Wiele firm reklamuje się w polskich miesięcznikach czy tygodnikach. A dlaczego jednoosobowe firmy korepetytorskie, albo mobilni elektrycy czy kierowcy oferujący transport z i na lotnisko lub też domowe wypieki się nie reklamują? Jeżeli traktują swoją działalność tylko jako dorabianie sobie po pracy u kogoś, nie ma w tym nic złego, ale jeśli nie promują się, ponieważ boją się wydatków na reklamę w mediach, to ich obawy są zupełnie bezpodstawne. Wydanie małej kwoty na reklamę co miesiąc może zdwoić klientelę każdego mini biznesu! Wystarczy napisać albo zadzwonić do kilku redakcji i zapytać o cennik albo poprosić o poradę ich marketingowca. W prasie też pracują ludzie, z którymi można się dogadać i negocjować, trzeba tylko zrobić ten pierwszy krok. Nikt z gazety nie zadzwoni do małej firmy, która nie reklamuje się w żaden sposób, bo nie ma pojęcia o jej istnieniu. Zatem do dzieła! PS. Koszty reklamy w prasie można wliczyć inwestycje, będąc Self Employed, więc część pieniędzy odzyskuje się po zakończeniu roku rozliczeniowego.

 

Jestem tu i czekam!

 

Czas na duże firmy. Dlaczego firma prosperująca znakomicie powinna nadal się reklamować? W jednym z pierwszych artykułów tej serii pisaliśmy o wbijaniu się w świadomość klientów. I to jest właśnie odpowiedź na powyższe pytanie. Duże firmy i sklepy powinny się wciąż reklamować, aby zdobywać nowych klientów, ale także po to, by nie dać o sobie zapomnieć starym. Poza tym istnieją takie dziedziny biznesu, które nie są ludziom potrzebne na co dzień. Przecież nie codziennie potrzebujemy fotografa, ogrodnika, biżuterii damskiej czy też pysznego tortu urodzinowego. Filozofia reklamy firm specjalistycznych polega na tym, żeby być pod ręką zawsze wtedy, kiedy ktoś nas poszukuje, szeptać do ucha „jestem tu i czekam, kiedy będziesz mnie potrzebował.”

 

Czyli jeśli Polak w danym mieście co miesiąc bierze magazyn polonijny z polskiej placówki to prawdopodobnie nie wyrzuci go do kosza od razu po przeczytaniu kilku artykułów, a zostawi go sobie na tak zwany „wszelki wypadek” jeszcze przez miesiąc, dwa, może dłużej. Kiedy mężczyźnie przypomni się o urodzinach żony na tydzień przed albo kobiecie zachce się pięknego manicure na wakacje lub też zbliża się komunia ich córki i w planie jest sesja zdjęciowa w pięknej białej sukience – aby znaleźć kogoś, kto piecze piękne torty i pyszne ciasta, kosmetyczkę i manicurzystkę o wyjątkowych zdolnościach, albo dyspozycyjnego fotografa – w poszukiwaniu odpowiedniej firmy najpierw sięgną oni właśnie do, leżącej na ławie w dużym pokoju, gazety polonijnej.

 

Wniosek jest taki, że reklama w prasie nie ma za zadanie sprawić, żeby zaraz na początku miesiąca, do wszystkich reklamujących się firm, klienci pchali się drzwiami i oknami przez kilka dni. Sęk w tym, aby być zawsze pod ręką, kiedy nas potrzebują potencjalni klienci! W tym celu mądrzejsi od nas, marketingowcy wymyślili kampanie reklamowe. W skrócie mówiąc im dłużej i częściej się reklamujemy, tym lepsze efekty możemy uzyskać, a i taniej nas to wyniesie. Przerywanie reklamy po dwóch wydaniach miesięcznika, bo nie przyniosła nam kokosów, albo dawanie reklamy co dwa czy trzy wydania, jest zwykłym wyrzucaniem pieniędzy. Wiele firm już to rozumie!

 

Kilka zasad

 

Co więc musimy wiedzieć o reklamie w prasie? Po pierwsze nie myślcie nawet o dodawaniu reklamy swojej firmy jako ogłoszenia drobnego. Nikt nie potraktuje Was poważnie, zresztą wiele gazet zwyczajnie nie zamieszcza takich reklam, bo z założenia nie są to ogłoszenia „drobne”. Po drugie trzeba rozmawiać z pracownikami marketingu gazety, aby wypracować wspólnie najkorzystniejsze dla firmy działanie w stosunkowo najniższej cenie. Po trzecie znów trzeba zdać się na grafika. Jeśli mamy już firmę graficzną, z którą współpracujemy na stałe, to trzeba jej przekazać kontakt z gazetą w sprawie reklamy. Ostateczne słowo i akceptacja należy do Was. Pamiętajmy, że zawsze można też skorzystać bezpośrednio z usług grafika w gazecie. W większości przypadków przygotowanie reklamy graficznej jest w gazecie za darmo.

 

I znów, niech nie kusi Was samodzielne przygotowanie reklamy. Zresztą żadna szanująca się gazeta nie przyjmie nieprofesjonalnego projektu rodem z domowego zacisza. Nie dajmy się też ponieść chęci oszczędzania – każdy magazyn ma swoje własne wymiary miejsc banerowych, zatem reklama w Prasie A, nie będzie pasować do Prasy B, a już na pewno żaden profesjonalny grafik nie pozwoli na rozciąganie Waszej reklamy. I Wy także na to powinniście zwrócić uwagę, przeglądając miesięczniki, tygodniki i inne gazety. Jeśli zauważycie, że reklamy innych firm są o zgrozo (!) widocznie nieproporcjonalne, rozciągnięte, spłaszczone albo przyklejone do innych grafik – spróbujcie znaleźć inną gazetę do reklamowania się w niej. Jeśli Was kole w oko taki stan rzeczy, czytelnika i Waszego potencjalnego klienta także odrzuci to od dalszego przeglądania reklam.

 

Uff… reklamę w prasie mamy już w małym palcu, czas więc zacząć działać! W następnym numerze Naszego Expressu trochę więcej o reklamie w internecie, tej płatnej i bezpłatnej… Póki co, powodzenia!

 

Andrzej Palacz – Public Relations Officer

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Biznes

Biznes w domu

Biznes w domu   0

Podpowiadamy kilka pomysłów na biznes, który można prowadzić z domu, na przykład jako dodatkowe źródło dochodów w przypadku pracy na etacie u kogoś lub też opiekując się małym dzieckiem w [...]

Panel użytkownika

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!