Reklama w sieciPrevious Article
Mowa ciała w biznesieNext Article
Aktualności
  • Felieton: Świąteczny koszyczek Babci TeddyWielkanoc już niebawem, więc nadszedł czas na przygotowanie koszyczka wielkanocnego, czyli popularnej święconki. Gdy tylko moje wnuki usłyszały, o szykowaniu koszyczka, zaczęły znosić mi zabawki, ukochanego misia, ulubioną lalkę, jajko [...]
  • Modelka z tysiącem pasjiJest modelką odkąd miała 18 lat. Od ponad 10 lat mieszka w Irlandii Północnej. W tej chwili jest na urlopie macierzyńskim, ale nawet teraz jest bardzo zajętą osobą. Z Lidią [...]
  • Pocztówka z Belfastu – Dorota SkupniewiczPocztówka z Belfastu wykonana przez: Dorota /dorotes/ Skupniewicz - „dziecko” pokolenia grubej kreski, czyli rocznik 1989, w Belfaście od września 2018. Jestem animatorką, ilustratorką i macham też piórem - czytaj: piszę. [...]

Magazyn dla Dorosłych i Dzieci w Irlandii Północnej – zapraszamy do lektury!

Spotkanie biznesowe

Interlinia+- AWielkość czcionki+- Wydrukuj artykuł
Spotkanie biznesowe
Related Articles

spotkbiz

Sukces naszej firmy zależy od nas samych, więc trzeba dopilnować, aby każde nasze posunięcie biznesowe było na najwyższym poziomie. Wiadomo, że w interesach zdarzają się rzeczy, których przewidzieć nie można, ale te które są przewidywalne muszą być zrobione na sto procent. Pisałem już o reklamie i określaniu targetu, teraz czas na spotkania biznesowe. Bardzo często rozmowa z potencjalnym klientem czy partnerem decyduje o przyszłości naszego biznesu, dlatego trzeba wiedzieć jak się zachować, co mówić oraz na co jeszcze zwracać uwagę.

 

Przed spotkaniem

 

Rozmowa biznesowa to nie tylko to, co mówimy i jakie informacje otrzymujemy. To także otoczenie, które daje nam możliwość skupienia się na omawianych kwestiach, dlatego warto wybrać spokojne i ciche miejsce naszego spotkania. Zaraz potem należy zadbać o nasz ubiór. Ci, którzy uważają, że to, w co jesteśmy ubrani, nie ma znaczenia, będą musieli zmienić swoje podejście na potrzeby biznesu i dla dobra swojej firmy. Właściciel firmy, który przyjdzie na spotkanie biznesowe w wyciągniętym swetrze, nie zostanie potraktowany poważnie, choćby mówił najmądrzejsze rzeczy i oferował najlepsze usługi. Ubiór powinien być więc schludny, czysty i w miarę możliwości elegancki, bez względu na to jaką branżę reprezentujemy.

 

Jak już jesteśmy umówieni w konkretnym miejscu, mamy plan na to jak się ubierzemy, czas na przygotowanie się do merytorycznej części spotkania. Nigdy nie idź na rozmowę biznesową nieprzygotowany. Nie ma nic gorszego niż nieprzygotowany rozmówca. Staraj się szanować czas swój i swojego rozmówcy. Zanim pójdziesz na rozmowę przygotuj się do niej psychicznie, przemyśl jakie informacje masz zamiar przekazać, jakie informacje chcesz uzyskać oraz obmyśl sposób na ich otrzymanie. Bądź także przygotowany na szereg pytań, jakie mogą zostać zadane. Możesz przygotować sobie odpowiednie dokumenty, ofertę biznesową, obliczenia itp. – wszystko co pomoże Ci uatrakcyjnić i ułatwić spotkanie.

 

W czasie spotkania

 

Listę zasad podczas rozmowy trzeba zacząć od pierwszego wrażenia. Amerykanie mówią 3×20 czyli 20 sekund, 20 słów, 20 gestów. I rzeczywiście według psychologów biznesu to właśnie pierwsze 20 sekund i 20 słów zostanie najbardziej zapamiętane przez naszego rozmówcę i na tej podstawie będziemy oceniani przez resztę spotkania lub nawet wszystkich naszych kontaktów biznesowych. Podczas tych dwudziestu sekund liczy się dosłownie wszystko: mimika twarzy, ton głosu, gestykulacja, zaraz potem wygląd, zachowanie i treść przekazu. Dlatego absolutnie nigdy nie zapominaj o uśmiechu i uprzejmym, grzecznym powitaniu. Uśmiech często przełamuje lody i kreuje twój pozytywny wizerunek w oczach drugiej osoby.

 

Przedstaw się wyraźnie, zwracając również uwagę na nazwisko. Zaraz potem na naszej liście plasuje się uścisk dłoni – powinien być pewny i stanowczy, ale nie brutalny. Zbyt silne uściśnięcie dłoni może być odebrane jako próba dominacji i działać ostrzegawczo. „Maślane dłonie”, czyli lepki, niepewny uścisk to brak pewności siebie, lękliwość, a nawet nieszczerość. Przy spotkaniach z kobietami panowie mogą zaryzykować nieco flirtu – przytrzymanie dłoni dłuższe niż sytuacja wymaga to wyraźny sygnał z podtekstami erotycznymi. Jeśli jesteś atrakcyjny dla rozmówczyni, zdobędziesz przewagę w rozmowie, ale w tej sytuacji trzeba zdać się na intuicję. Nie każda kobieta lubi być z góry traktowana jak obiekt erotyczny. Jeśli stawka jest wysoka, nie polecam tej metody.

 

Kolejna rzecz to kontakt wzrokowy. Staraj się utrzymać kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą, ale nie krępuj go nadmiernym „gapieniem się”. Unikanie wzroku z kolei jest odbierane jako brak pewności siebie i uległość lub oszustwo. Podczas rozmowy warto także czasami przytaknąć podczas wypowiedzi rozmówcy, aby dać mu do zrozumienia, że uważnie go słuchamy. Nigdy też nie przerywaj osobie mówiącej, strzeż się wyrażania nudy lub roztargnienia. Sam wypowiadaj się w średnim tempie, konkretnie i na temat.

 

Rozmowa przez telefon

 

Niektóre rozmowy biznesowe odbywają się przez telefon. Nie daj się zwieść wrażeniu, że przez telefon ma się pewną anonimowość. Przecież sam doskonale rozpoznajesz czy twój rozmówca jedzie autem, idzie po ulicy, pali papierosa, żuje gumę, itp. Pamiętaj, że on też słyszy co Ty robisz. Dlatego, aby przeprowadzić rozmowę biznesową zadbaj o ciszę. Mów wyraźnie i nie spiesz się. Pamiętaj, że sprzedajesz swój biznes za pomocą swojego głosu.

 

Głos jest najsilniejszym narzędziem niejednego handlowca i nie ma znaczenia czy jest to kobieta czy mężczyzna. Głos mężczyzny rozmawiającego z kobietą musi być ciepły, niski, zdecydowany, a tempo mówienia dosyć powolne. Głos mężczyzny rozmawiającego z mężczyzną powinien być niski, bardzo zdecydowany, tempo mówienia dosyć szybkie i bez zająknięcia. Głos kobiety rozmawiającej z mężczyzną będzie zmysłowy, kokieteryjnie uległy, tempo średnie i najważniejsze bez zająknięcia. Kobieta rozmawiająca z drugą kobietą powinna być albo bardzo stanowcza, albo przyjaźnie uległa. W każdej sytuacji postaraj się mówić pasjonująco i tylko na temat.

 

Rozmowy biznesowe to trudna sztuka, ale wielu rzeczy można się nauczyć. Następnym razem napiszę więcej o mowie ciała podczas spotkań biznesowych. Zdziwicie się jak wiele można wyczytać z ludzkich gestów i jak wiele nasze ruchy mogą mówić o nas innym. Tymczasem owocnych spotkań!

 

Andrzej Palacz – Public Relations Officer

0 komentarzy

Brak komentarzy Artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Jako pierwszy Dodaj komentarz !

Only registered users can comment.

Biznes

Biznes w domu

Biznes w domu   0

Podpowiadamy kilka pomysłów na biznes, który można prowadzić z domu, na przykład jako dodatkowe źródło dochodów w przypadku pracy na etacie u kogoś lub też opiekując się małym dzieckiem w [...]

Panel użytkownika

Banner

Aktualne wydanie Naszego Expressu

Zapisz się do naszego newslettera!

Banner
Banner
Banner
Banner

Znajdź nas na Facebook’u

error: Zawartość strony jest chroniona!